Emailbeveiliging
Hoe is het mailverkeer in jouw organisatie geregeld? Er worden dagelijks honderden mails verstuurt naar klanten, partners en leveranciers. Het is van cruciaal belang dat deze mails veilig en betrouwbaar zijn, en dat ze daadwerkelijk afkomstig zijn van jouw organisatie. In dit opzicht spelen DMARC, DKIM en SPF een cruciale rol.
DMARC, DKIM en SPF zijn technologieën die de veiligheid van mailcommunicatie versterken door te voorkomen dat anderen namens jou kunnen mailen. Ze zorgen ervoor dat jouw mails beter worden afgeleverd, terwijl die van potentiële phishers en spammers juist minder kans hebben om succesvol te zijn. Door het gebruik van deze technologieën wordt ook jouw online identiteit beter beschermd.
Hoewel deze technologieën bekend zijn, zijn ze nog niet overal volledig geïmplementeerd. Met onze nieuwe dienst kunnen we gemakkelijke inzicht krijgen in het gebruik van deze technologieën en de mogelijke impact van het implementeren ervan. Dit vereenvoudigt het proces om deze beschermingsmaatregelen succesvol toe te passen.
Wat houden deze drie methoden dan precies in en wat doen ze? DKIM kan worden vergeleken met een bedrijfsvergunning of het medische diploma van een arts dat aan de muur van een kantoor hangt - ze helpen de legitimiteit te bevestigen. SPF is een manier voor een domein om alle systemen op te sommen waarvandaan ze mails verzenden.
Ondertussen vertelt DMARC mailservers wat ze moeten doen als DKIM of SPF niet slaagt, of dat nu het markeren van de falende mails als "spam" is, het toch afleveren van de mails, of het volledig verwijderen van de mails.
Domeinen die SPF, DKIM en DMARC niet correct hebben ingesteld, merken mogelijk dat hun mails in quarantaine worden geplaatst als spam, of dat ze niet worden afgeleverd bij de ontvangers. Ze lopen ook het risico dat spammers en phishers/social engineers zich als hen voordoen.
Download onze informatie brochure
E-mailbeveiliging is cruciaal voor de bescherming van je bedrijf tegen phishing en andere schadelijke cyberdreigingen. Zonder adequate beveiliging kunnen gevoelige gegevens, zoals financiële informatie en persoonlijke gegevens, gemakkelijk in handen van hackers vallen.
E-mail is een veelgebruikte communicatiemethode waarop veel organisaties vertrouwen. De meeste organisaties hanteren een eigen e-maildomein, zodat hun e-mailadressen herkenbaar en herleidbaar zijn. Echter, e-mail is van nature niet de meest veilige of betrouwbare vorm van communicatie. Zonder extra beveiligingsmaatregelen in je e-mailomgeving loop je verschillende risico’s:
- Het is relatief eenvoudig om het e-maildomein van jouw organisatie te 'spoofen'. Dit betekent dat iemand e-mails kan versturen met jouw organisatie als ogenschijnlijke afzender. Hierdoor hebben phishing-aanvallen meer kans van slagen, omdat ontvangers het (vervalste) e-mailadres vertrouwen. Zowel interne als externe medewerkers kunnen hierdoor slachtoffer worden.
- Het ontbreken of onjuist toepassen van e-mailbeveiligingsstandaarden kan ervoor zorgen dat de e-mails van jouw organisatie door de ontvangende e-mailserver niet worden vertrouwd. Afhankelijk van de strengheid van de instellingen van de ontvangende server, kunnen e-mails niet aankomen of direct als 'spam' worden gemarkeerd.
- De communicatie tussen de verzendende en ontvangende mailservers verloopt onversleuteld, wat betekent dat e-mailberichten inzichtelijk kunnen zijn of zelfs kunnen worden aangepast voordat ze de ontvanger bereiken.